torsdag 15. desember 2016

Fugler fra høsten 2016

Etter å ha drevet med fuglefotografering ved hjelp av foringsplass fra tidlig på 90-tallet skulle man vel kanskje tro at jeg nå var gått trøtt av denne form for fotografering.  Det krever mye forberedelser i form av tillatelse fra grunneier når man har funnet et passende sted hvor lys og topografi  oppfyller mine krav, oppsett av tilfredsstillende kamuflasje hvor man ikke fryser neglene av seg i vinterkulda, beliggenhet helst ikke altfor langt fra bilvei da jeg må bære trafikkdrepte rådyr fram til plassen + stadig på kveldstid å sjekke om åtene er rørt mmm. I mange år hadde jeg et par plasser som lå høyt oppe i åsene hvor jeg omtrent bar meg halvt ihjel for å få åtene på plass.  Ettersom årene er gått og alderen krever sitt har jeg funnet meg et sted ikke så langt fra bopel der det kun er noen få hundre meter å gå fra bilen.  Foringsplassen ligger på ei lita myr med en bitteliten myrpytt i bakgrunnen. Foruten de vanlige meisene og nøtteskrikene er det mest korp(ravn), spurvehauk og hønsehauk jeg får lokket inn men det har også vært tilfeldige besøk av kongeørn der. 
Ofte overnatter jeg i det lille primitive skjulet jeg har satt opp i myrkanten. Det blir en egen stemning og ro i sjela når jeg har fått lagt meg godt til rette i dunposen ofte med en fjellduk i tillegg rundt meg når kvikksølvet kryper godt nedunder null.  Til tross for larmen fra Grenlandsbyene som ligger ganske nærme er det merkelig stille her nede på myra som ligger nede i en slags gryte mellom åsene. Spurveugla hekker i tettskogen  og høres jevnlig i skumringslyset sammen med andre uglelyder jeg ikke helt kan bestemme. Ellers er det som oftest ikke stort annen jeg hører  enn et svakt sus fra gasslampa og raske, lette trinn fra de hersens musene som denne høsten har herjet vilt i det lille krypinnet mitt!  Runder 40 stk tatt i fellene nå, he, he.
Spenningen er alltid stor når jeg setter meg i stolen neste morgen i god tid før morgenlyset ennå har hilst god morgen til  den bratte åssiden i nordvest.  Kommer det noe rovfugl i dag tro?  Og hvordan blir lyset?  Kanskje skulle jeg tatt med det mere lyssterke fastobjektivet  men samtidig er det jo veldig praktisk med en telezoom da.....   Tankene forlater myra og jeg filosoferer om “Det grønne skiftet”, om Homo Sapiens inntreden på Moder Jord og hvilke følger det eventuelt har hatt å si for klimaet hennes.  Men...plutselig lyder et faresignal fra småfuglene og der sitter hønsehauken i tørrfurua!      

Jeg har samlet sammen noen av de bildene jeg har tatt de tre siste månedene. Bildene er tatt med Canon 7D MarkII og Canon 1Dx. Objektiver som er brukt er Canons 100-400mm MarkII  og 300mm F2,8. I tillegg 1,4 extender på noen av bildene.
       










Nøtteskrike som har fiffet seg litt opp før lørdagsfesten.







Museår i høst og nøtteskrikene har ingen 
motforestillinger for en ekstra musesteik til frokost. 














Greit å rense klørne før hun flyr videre.
                                        

11 kommentarer:

  1. mange fine bilder og en flott stemningsrapport fra fotoskjulet

    SvarSlett
  2. Fina bilder och en trivsam rapport från åteln och övernattningar :-))!!

    SvarSlett
  3. Et flott knippe bilder fra myra di Knut. Hønsehauken fascinerer meg litt ekstra!

    SvarSlett
  4. Tusen takk Morten, "Fjällripan", Lasse og Esben! :)

    SvarSlett
  5. En fin samling fra plassen din dette Knut. Hva syns du om komboen 7d markII og den nye 100-400? Vurderer å anskaffe meg et selv, har hørt mye bra om det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den komboen funker meget bra Jarl Kjetil. Zoomen er imponerende skarp og hvis du setter på 1,4x er skarpheten fremdeles absolutt akseptabel. Dessuten har den en nærgrense som gjør den til et brukbart "makroobjektiv". Ulempen er jo den litt dårlige lysstyrken i forhold til F2,8 og F4 som nok bidrar til litt tregere autofokus spesielt på F8 med extenderen. Zoomringen er plassert lengst ut fra kamerahuset, - noe som jeg gjerne skulle ha sett annerledes. :)

      Slett
  6. Her var det mange fine bilder, Knut!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for det Svein Roger! :)

    SvarSlett
  8. Fint å lese om livet i et fotoskjul....flotte bilder..... gleder meg til flere...

    SvarSlett