fredag 6. april 2012

Om forkjølelse og sletting av bilder...



Forkjølelse er noe herk. Det passer aldri og heldigvis er jeg stort sett forskånet fra å bli rammet av denne hoste og snufsetilstanden. “Drikk tran og ikke dusj for ofte” – sier jeg som oftest til mine mindre heldige familiemedlemmer og venner, ganske høy på pæra og ikke så lite stolt over at jeg enda en gang har klart å holde disse fæle basseluskene unna min private kropp. Tran har jeg også drukket denne vinteren, rett fra flaska mens mine nærmeste snur ryggen mot meg og grøsser bare ved å høre surklingen når den feite drikken smører spiserøret på veg ned mot magen. Her ser dere et ekte mannfolk! Nam, nam, gliser jeg og smiler litt overbærende over disse puslingene som hoster om kapp og stikker termometeret opp i unevnelige steder mens de kappes om hvem som er dårligst.

Men hvor lenge var Adam i Paradis! Mulig det har blitt for mye dusjing for de forbannede minikrabatene må ha funnet en ørliten åpning i mitt bastante forsvarsskjold. Den siste uka vil jeg helst glemme, ikke bare på grunn av forkjølelsen som herjer i kroppen men like mye for de lite skjulte små tilfredse smilene som de andre i husstanden går rundt med.....  Nåvel, antar at det har vært en produkjsonsfeil ved Møllers Tran så jeg får ta en telefon til direktøren over påske før jeg kjøper inn neste kasse for sommersesongen.

Dette skulle egentlig bare være et enkelt innlegg om sletting av bilder men skrivekløa tok litt overhånd nå som jeg begynner å friskne til! Det jeg egentlig skulle ha sagt var at nå som jeg forstår at jeg vil stå det over og kjenner at kreftene langsomt vender tilbake etter dette alvorlige sykdomsanfallet med feber langt oppe i nærheten av 38, er altså at man må se det positive i det og bruke dagene til å  gå igjennom tusenvis av gamle bilder som ligger og tar opp plass i mine back-up-er. Jeg er sørgelig klar over at jeg er altfor dårlig til å slette halvgode bilder og nærmest like bilder av samme motiv. Dessuten har man forhåpentligvis forbedret seg gjennom årene og bilder som jeg tidligere var stolt av har jeg fått mye bedre versoner av senere.

Moralen må vel være: Sørg for å bli litt forkjøla med jevne mellomrom så du får tid til å gå igjennom bildefilene dine!

Legger ved to versoner av en fin januarkveld på Mølen i Brunlanes da det ble et helt utrolig fargesprakende lys og et bilde av en svarttrost tatt nå på vårparten i hagen da vinteren kom på gjenvisitt.




4 kommentarer:

  1. Godt å få anledning til å rydde og slette bilder. Kjenner meg igjen i din beskrivelse av slettevegring.
    Fortsatt God Påske!

    SvarSlett
  2. Kjenner meg igjen i både sletting og troen på å unngå basse-luskene. Liker bildet av svarttrosten, fint med snøen som går over bildet.

    SvarSlett
  3. Jeg har funnet ut at slettingen må gjøres rett etter at de er lastet inn. Men det blir alt for mange bilder....
    De to første der var kjempeflotte. For noen knallfarger.
    He,he det siste er akkurat slik svarttrosten vår har det. Det laver ned masse hele tiden. Tror jeg får god tid til rydding i mappene.
    God bedring med forkjølelsen...det er nok lurt med tran eller???

    SvarSlett
  4. Heisann!

    Forkjølelse passer aldri (lurer på hvorfor forkjølelsen ikke skjønner det?). Jeg er heldigvis ferdig med møkka for denne gangen. Når det gjelder sletting skjønner jeg deg godt. Derfor har jeg gjort det til en vane å slette bilder jeg ikke vil ha med en gang. Jeg sjekker bildene etter å ha kommet hjem bak på kameraet, noterer meg nummeret og kaster dem i søpla straks de kommer inn på dataen. Ha en fortsatt god bedring og påske!

    Hilsen Svein

    SvarSlett